ИЗРАЗЯВАНЕ И РАЗБИРАНЕ
Повтаря едносрични думи.
Имитира звукоподражания на животни, звукът на колите и т.н.
Използва поне 20 думи.
Съставя фрази от 2 думи (кола тръгва).
Започва да използва местоимения и притежателни местоимения (аз, на мен).
Назовава предметите в отговор на въпрос „Какво е това?”.
Изразява нуждите си с думи-фрази (тръгва, още и пр.).
Обръща се към себе си със собственото си име.
Дава няколко обекта при поискване.
Фиксира картина, която му е била назована, в продължение на 2 минути.
Разпознава някои части от тялото, когато са били назовани.
Посочва с пръст познати хора, животни или играчки при поискване.
Показва с пръст картина, която е била назована.
Отговаря на няколко негативни нареждания (забрани): „Не пипай!”.
Групира прости думи по категория (храна, дрехи).
СОЦИАЛИЗАЦИЯ
Търси помощ когато има нужда.
Опитва се да привлече вниманието на околните.
Съдейства, изчаква, опитва се да помага.
Показва своите успехи.
Изразява своите емоции (възбуда, удоволствие, гордост, радост).
Търси своите връстници, братя или сестри, ако има такива.
Развива се характера му, думата – „не” става негов често чуван отговор.
Играе само когато възрастния е в непосредствена близост до него.
ЗРИТЕЛНО-МОТОРНА КООРДИНАЦИЯ
Държи чашата си, повдига я и пие.
Поставя малка фигура в съответен отвор кръг, квадрат.
Прерисува вертикална, хоризонтална черта.
ВЪЗПРИЯТИЕ И АВТОНОМИЯ
Изследва дупките на плочка с дупки (мозайка).
Следи с поглед движението на топка.
Локализира обичайните предмети в една стая.
Разпознава някои форми: кръг, квадрат, триъгълник.
Отговаря на жестови инструкции.
Разбира някои мимики: плач, смях.
Интересни са му картинките в книгите.
Разбира определен брой думи.
Има сфинктерен контрол, т.е. детето сигнализира за това, когато му се ходи до тоалетна.
Разпознава някои вкусове, това което е ядливо, от това, което не се яде.
Изследва къщата само.
Сяда на гърнето с надзор.
Пие от чаша.
Сваля си чорапите.
Служи си с лъжица само.
ИМИТАЦИЯ
Вербална имитация
Имитира 2-3 думи.
Имитира плач.
Имитира смях.
Жестова имитация
Поставя даден обект в кутия.
Имитира прости действия.
Имитира сгъване на лист.
Рисува прости линии.
ОБЩА МОТОРИКА И ФИНА МОТОРИКА
Подхвърля топка.
Коленичи, навежда се, за да вземе предмет от земята.
Ходи на страни и назад.
Пази равновесие на един крак за кратко време.
Носи предмет на малко разстояние.
Слиза от стол, слиза по стълбите с помощ.
Качва се по стълбите само.
Подскача на място.
Кара колело с 3 колелета.
Пуска предмет.
Драска.
Държи 2 предмета в една ръка.
Натиска звънец, завъртва дръжка на врата.
Стиска туба на паста за зъби, гъба.
Разлиства страниците на книга.
Нарежда едно върху друго няколко кубчета.
Отваря кутия, изпразва я.
Ако, всичко това или някои от тези характерни за възрастта 1-2 години от развитие на детето липсват потърсете специалист. Той знае много за развитие на детето и неговите характерни прояви през този период. Четенето на статии в интернет е полезно, сравняването с връстниците му погрешно, сравняването с братята и сестрите му, също е погрешно. Опитайте се да разберете какво се случва с детето ви по правилния начин.
Успех!
Няма коментари:
Публикуване на коментар