петък, 15 ноември 2024 г.

Проговаряне и говорене

 Темата днес е за проговарящото и говорещото дете. Провокирана съм от въпроси на родители, които посещават кабинета ми с много въпроси. В настоящата статия ще очертая, някои основни моменти от картината на проговарящото дете. За по-голяма яснота, ще разпределя характеристиките му в този момент от развитието във възрастови групи. Така, за всички родители ще стане ясно, как да реагират при необходимост от консултация.

Първото и най-важно, поставям с голяма удивителна е: купувайте книжки с цветни картинки, пускайте/не на видео през телефона/ детски песнички, които детето да чува. Пейте заедно с него, приучавайте го да движи глава, ръце, в зависимост от съдържанието на песента. Защо подчертавам „без видео“? Ще поясня. Когато малкото дете, проговарящо едва сега и е на около годинка или току-що е преминало година и половина от живота и развитието си е ангажирано зрително, фокусът се измества, а това означава, че водещо е картината, а не звука.

На 12-18 месеца малкото дете вече е добре да произнася първите си думи. Това обикновено е реч, която е ясна само за най-близките хора в семейството. Добре е да го поправяте и да го предизвикате да повтори правилно думата „вода“, например!  В тази възраст вече трябва да посочва предмети, които вие назовавате. Например: Къде е шишето с млякото? Донеси ми шишето с млякото. Поощрявайте , задължително. Това може да става с пляскане на ръце, което детето ще повтори, с усмивка. Не се изненадвайте, ако без причина следващ момент отново ви донесе шишето с млякото и пляска с ръце. Детето е удовлетворено, че извършва дейност. Това упражнение, което развива внимание, развива слушане на реч с разбиране, извършване на мануална  дейност/дейност с ръце/ може да повтаряте и с други провокации към него. „Хайде, да лягаш да спиш“, „Хайде, да играем с кубчета. Донеси кубчетата“ и т.н. Моля, препоръчвам, никога не казвайте „НИЕ ВЕЧЕ СЕ ХРАНИМ САМИ“. Вие отдавна се храните сами в къщи, заедно с останалите членове от семейството. Правилно е да кажете: „Той се храни сам“ или „Седне на столчето да се храниш сам“ , „Седни да се нахраниш“. Нека детето осъзнае, че той и само той извършва дейност, възприема себе си, като личност и ще видите, как около 2 г или 2,5 г. възраст ще казва „Аз“. 

До 2 годишна възраст малкото дете вероятно ще назовава предмети от заобикалящия го свят – „куче“, „пия“, ще изпълнява прости молби, като кажи „довиждане“, „донеси ми книжката с патето да я разгледаме заедно“ и т.н. До 3 годишна възраст то вече е добре да умее да изговаря прости изречения, макар и с все още неправилно изговорени звукове в думите: „Къде е кучето?“, „Искам влакчето“ и т.н. това е време, в което то ще може да произнася най-вероятно думи, които ще могат и непознати хора да разберат. Т.е детето започва да общува! И,  това, за което вече говорих – ще започне да използва лични местоимения: Аз, ти, ние, най-вероятно и форми за множествено число! Ако, все пак имате притеснения или виждате, че детето изостава, потърсете консултация с логопед. Той ще ви даде посока, ще направи препоръки за дидактична работа с детето в домашни условия. Ако, ви посъветва за посещение на логопедичен кабинет, приемете. Това само ще помогне на детето ви да развие внимание, слушане с разбиране, адекватно поведение в различна от домашната среда. Ще развие говор, който в следващите години сами ще се убедите как общуването му с околните става по-леко, изпитва удоволствие от речта и не на шега казвам, ще го помолите: „Нека малко да си помълчим, защото езичето ще се умори“. Възможно е да попита веднага „Вече почина ли си езичето ми ?“ Забавни, незабравими моменти, за които ще си спомняте с умиление, когато го виждате как расте и опознава света нетърпеливо. Ако, логопедът ви препоръча консултация с детски невролог, послушайте го. Не бързайте сами да си правите заключения. Специалистите са за това, да дават вярната посока, да си кореспондират един с друг и да се случва най-доброто за ползващите деца или възрастни услугите им/терапевтични, лечебни и други/.

Вярвам, че съм била полезна! В следващата ми статия ще обърна внимание на това, какви са първите стъпки за речева активност при бебетата.


Няма коментари:

Публикуване на коментар

Родителите, като партньори в образованието на децата

 Ето, че отново сме заедно във виртуалната ни среща. Здравейте, прекрасни родители! Днес ще споделя с вас мнение относно това, как да спрете...