Здравейте, и добре дошли в моят блог!
Аз съм Снежана Шумпалова и съм логопед и детски психолог. Работя с
деца и подрастващи със специални образователни потребности и тези, които имат
езиково-говорни проблеми. Обичам работата си. Може би и за това не се
изморявам, след дълъг и разнообразен ден и цветни срещи с различни хора, деца,
родители, техните семейства. Прекрасно е да знам, че денят ми е пълен с
неизвестности и до вечерта кой знае още колко ще науча за себе си и хората.
Повярвайте ми, това поддържа духа жив и води до разплитане на лични казуси, с
които се сблъсквам в професионален и личен план. Често казвам, че Бог има план
за всеки, само трябва търпение, смирение и любов!
Днес искам да ви въведа в
един случай от моята практика. Той е свързан с момче, което има тежка съдба.
Расте в много бедно семейство с други шест деца. Родителите не са грижовни. В
семейството на детето основно се говори
на ромски и отчасти на турски език. Детето е ученик в 1 клас. Посещава
специална паралелка за обучение на деца със СОП, тъй като е с ДЦП и
псевдобулбарна дизартрия. Не ходи, трудно говори, /вече /разбира добре
български език, чувствителен, мил и нежен в общуването си с мен и останалите
деца. Идването в училище е първи опит да излезе от дома си и усещането му за
несигурност е ясно изразено. Погледът е наведен към пода, не разбира български
език добре и е притеснен. Първите дни в клас за детето са мъчителни. Бързо се
разстройва и иска да се прибере в къщи. Потиснат е. Това продължава с дни. Има
любима шапка, която щом влезе в клас бърза да си я прибере в джоба на якето.
Шапката, обаче е твърде голяма, за да се събере и той я поставя върху стола, а
след това сяда върху нея. Често проверява дали шапката е там и я докосва с
ръка. Това го успокоява. Детето не познава цветовете. След урок по
изобразително изкуство и работа с топли цветове най-лесно запомня червения
цвят. След първата проверка и правилно определяне мястото на червения цвят му
залепих върху блузката усмихнато човече. Казах му: „браво“, „доволна съм,
виждаш ли, справяш се! Искам да си смел и сигурен. Аз съм до теб и винаги ще ти
помагам.“ Позволих си да го погаля по главичката, а той докосна с буза дланта
ми. Изразът върху лицето на детето се промени. За първи път след приключване на
учебните часове ми помаха с ръка и се усмихна.
В следващите дни детето с
радост сядаше на чина и взимаше в ръка червения цвят от пластелина. Очакваше да
получи поощрение за знанията си. След като го чуеше ставаше активен в учебните
занимания. Доверието към мен и другите
деца нарасна. Шапката остана важна за него, но вече прилежно я оставяше върху
чина и бързо я забравяше увлечен в учебната дейност. За Коледа научи първото си
стихотворение. Въпреки, че заболяването му и неблагоприятната езиково-говорна
среда да не му позволяваше да говори ясно и разбираемо смело пред Дядо Коледа и
гостите на тържеството каза стихотворението. Стоях до него и му държах ръката,
а той не откъсваше поглед от мен и очакваше одобрение. Всички деца и гости му ръкопляскаха, Дядо
Коледа също. Пред всички го похвали, че е учил и му даде подарък. След
приключване на събитието казах на децата, че вече са ваканция и това означава,
че няколко дни няма да идват в училище. Той се разплака и едва разбираемо ми
каза, че иска утре да дойде пак, не иска „това, ваканция“ . Скъса ми сърцето!
Но в тази бликаща от душата му емоция видях, че е пораснал и може да взима
решения за себе си, какво иска да му се случва и какво не.
Защо ви разказвам тази
история? Защото вярвам, социалната среда оформя и може да променя човешкото
поведение, както в положителна посока, така и в отрицателна. В случая става
въпрос за малко дете, което расте в етническа и рискова семейна среда. Липсват
отговорности на родителите за правилното отглеждане на детето, липсва усещане за семейство, условия за развитие на елементарни битови
навици, модели на поведение, които да
развият в позитивна посока детската личност.
Момчето е на 7 години. Според възрастовата
периодизация това е групата на НУВ. До този период децата усвояват език, с
който комуникират, социално поведение, с което заявяват потребностите си,
желанията за общуване и себеизразяване, изграждат приятелства, развиват
въображение, в много случаи дори са демонстративни в поведението си със свои
връстници. Случаят с това дете, показва изоставане във всички от изброените
посоки и липса на характерните за възрастта знания и опит. Причината е
неблагоприятната семейна среда, в която то расте.
При постъпване в училище
детето е с ясно изразени първоначални инстинкти за самосъхранение. Страх от
непознатите хора, с които се среща, готов е да защити територията си, лични
предмети, с които се отъждествява /случаят с шапката/, желание да избяга и да
се върне в средата си, където се чувства безопасно според него, спрямо новата
обстановка, в която попада. Поведението с шапката /старателно я поставя на
стола и сяда върху нея, като периодично проверява дали е там и я докосва/ е
възможно да е показател за това, че често вещите му са използвани и от другите
деца в семейството, а това го кара да се чувства недоволен. По-късно, когато
шапката вече спокойно е поставена върху чина и почти забравена, говори за
проява на доверие в новата среда и намиране на интересни, непознати до този
момент предмети /учебни материали, които са само за него и чувството за
безпокойство изчезва/ . Сигурността и усещането за липса на рискове идват и
от нежната енергия, която детето усеща
по време на час. Тихият глас, усмивката, насърчението да пробва нови, непознати
за него дейности и вещи , без да го препупреждава да не ги повреди, милването
по главата е внимателно. Гласувано му е доверие, липсват бариери. Усещане,
чуждо за детето до този момент. Твърде възможно е да прави разграничение от
друг тип усещания в средата, в която расте, например, шамар по главата или
други грубости, забрани, наказания, с които най-вероятно се сблъсква в
семейната си среда.
Този случай е и показател
за застой на преходите между различните етапи от развитието на личността.
Младенческа възраст, вероятно преминала в липса на каквито и да е контакти с
майката и бащата, за да развият емоционалните възприятия на детето. Ранно
детство, предучилищна възраст, време, в което се правят първи стъпки в
усвояване на език, социално общуване, приобщаване към различни среди на
възрастни и деца, заучаване на правила, наблюдаване на модели на поведение,
възприемането им. Време, през което децата усвояват основите на социалното
общуване. И, сега попадайки в различна среда, благоприятна за развитието на
момчето този „застой“ постепенно се „отмива“ метафорично казано с възможността
за компенсиране на изпуснатото през годините.
Тук имам предвид възможност за опознаване на света, физическо и
емоционално докосване до друг тип среда, в която получава доверие, насърчаване
за инициативност, поощрение за проявено трудолюбие / усмихнатото човече, което получава
като награда за добра работа залепено върху блузката/, продуктивност /взимайки
моделелина в ръка иска да покаже, че е
натрупал знания и опит, развити са самостоятелност и доверие/. Дори, не липсва
интимност, която без притеснение показва, когато е погален по главата/ бегъл
все още плах опит да докосне с буза дланта ми/. От всичко това бих казала, че
през относително къси интервали от време 7 годишното дете прави големи промени
в своето психологическо развитие на своята личност. Тук ще отбележа
преодоляване страха да говори поради недостатъчно развита лексика от българския
език и тежкото заболяване, което съпътства живота му – ДЦП с псевдобулбарна
дизартрия. При този вид заболяване подвижността на артикулаторните органи са
тромави, вяли, гласът е тих, думите неясни, почти неразбираеми, физическото
придвижване изисква усилия и съсредоточеност, необходими са помощни средства.
Развити са воля, упоритост, трудолюбие, дори
стремеж за себеизява. Тези качества
успяват да развият сравнително добре паметовите функции /научил е
стихотворение/. Първоначалната базална тревога постепенно изчезва. Той вече не
се усеща самотен и безпомощен. Напротив, стреми се към общуване / не иска
ваканция/. Първоначалната ориентация към отделеност, имам предвид предпазването
от увлечения, повърхностните отношения, към които се е приспособил в средата си
все по-рядко се забелязват.
Този случай е още едно
доказателство, за което многократно е цитирано от авторите в научната
литература-средата формира личността на човека. Ако, това 7 годишно дете
продължи да посещава училище и получава насърчаване, възможности да разгърне
творческия си и емоционален потенциал, да развие по-добри комуникативни възможности,
в последващите години ще развие индивидуални качества, които ще му помогнат
по-лесно да преминава през предизвикателствата в живота си. Това е и целта,
която училищната среда трябва да си постави пред детето. Заради страданието си
той ще се нуждае от постоянна грижа и подкрепа, за да надгражда своята личност.
Жизнено важно за това, обаче е смяна на средата, в която расте. Тук роля трябва
да изиграят социалните служби. Правилното и навременно взаимодействие с тях ще
помогнат момчето да постигне по-добри шансове да се справи с всичко. През целия
си живот това момче ще има нужда и от психологическа подкрепа. Тя е добре да
бъде насочена към преодоляване на вътрешните бариери. Навременната намеса на
психолога ще помогне за развитие на
когнитивните процеси. Всичко това
ще
повиши самочувствието му и качеството му на живот.
Не спирайте да четете и
следващите ми статии, които са цитати от моята практика на логопед и детски
психолог.
Няма коментари:
Публикуване на коментар